Využíváme cookies
Tyto stránky používají cookies, které jsou nezbytné pro správné fungování webu a anonymní analýzu. K využití rozšířených možností pro optimalizaci a přizpůsobení obsahu podle Vašich zájmů potřebujeme Váš souhlas. Více informací naleznete ZDE
Rozumím Povoluji pouze funkční a základní analytické cookies
Naše prodejní i servisní místa jsou v provozu. Poslední možnost předobjednávek s bonusem 10 000 Kč. Více ZDE

Elektromobilita

Co vlastně přesně znamená zkratka EV?

EV je prostě zkratka pro elektromobil (z anglického Electric Vehicle). A pokud máte na mysli elektromobily, nejspíš máte na mysli elektromobily na baterii (z anglického Battery Electric Vehicle - BEV), tedy automobil, poháněný pouze elektřinou, využívající k napájení elektromotoru vysokonapěťový trakční akumulátor. Na trhu je v současnosti k dispozici více typů elektrických pohonů. Bateriové elektromobily využívají pouze elektřinu, ale existují také vozidla, kombinující elektromotor a konvenční spalovací motor – tzv. hybridy. Značka Hyundai je v současnosti jediným výrobcem, který vyrábí automobily se všemi hlavními typy elektrifikovaných pohonů: elektromobily na baterii (BEV), hybridní vozy (HEV), plug-in hybridní vozy (PHEV) i vozy s vodíkovým palivovým článkem (FCEV).

Proč jezdit vozem na elektřinu?

Existuje spousta důvodů, proč přejít z tradičního automobilu na elektromobil. Začneme tím nejzřejmějším: životním prostředím. Elektromobily mají nulové lokální emise znečisťujících látek a v rámci svého životního cyklu i výrazně nižší emise oxidu uhličitého CO2 než automobily na benzín či naftu. Například KONA Electric má nulové emise při dojezdu 484 km s akumulátorem o kapacitě 64 kWh (dojezd dle standardu WLTP). Takže zvláště pokud používáte auto každodenně, můžete výrazně snížit vaši vlastní uhlíkovou stopu.

I když pořizovací cena elektromobilu je zpravidla vyšší než u konvenčního vozu, provozní náklady jsou naopak výrazně nižší. Navíc bateriové elektromobily mají v porovnání s konvenčním vozem jen zlomek pohyblivých součástí, což snižuje náklady na údržbu. S nižším počtem součástí se snižuje i riziko poruchy a nákladných oprav. Když všechny tyto skutečnosti připočtete k možnosti získání dotace na pořízení vozu, daňovým úlevám, parkování zdarma, atd. , zjistíte, že přechod k elektromobilitě může být velmi atraktivní možností. K ekologickým a finančním benefitům je třeba přidat radost z jízdy, kterou řízení elektromobilu představuje. Bateriové elektromobily bez vícestupňové převodovky poskytují okamžitou a hladkou akceleraci při sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Jakmile jednou zakusíte jízdu elektromobilem, již nebudete chtít řídit nic jiného.

Objevte elektromobily Hyundai

IONIQ Electric
IONIQ Electric
cena od 899 990 Kč
BEV – Bateriový elektromobil
Detail modelu
Kona Electric
Kona Electric
cena od 849 990 Kč
BEV – Bateriový elektromobil
Detail modelu
Nexo
Nexo
již brzy
FCEV – Elektromobil poháněný vodíkovým palivovým článkem
Detail modelu

Nejčastější dotazy

Jak a kde dobíjet?

Pokud jde o dobíjení vašeho elektromobilu – vaše možnosti budou záviset na tom, jak dalece je rozvinutá dobíjecí infrastruktura tam, kde žijete.

Doma pohodlně a příjemně

V práci - stále oblíbenější možnost v mnoha evropských zemích

Na veřejných dobíjecích stanicích

V závislosti na typu vašeho domácího připojení k elektrické síti nebo na typu dostupných veřejných dobíjecích stanic, vám elektrické vozidlo, jakým je KONA Electric, dává různé možnosti dobíjení.

Při dobíjení doma je dobré, když můžete parkovat mimo ulici, ačkoliv možnosti dobíjení na ulici také rostou. Pro domácí dobíjení volí mnoho řidičů doma instalovanou nástěnnou dobíječku (tzv. Wall-box), a to kvůli rychlejšímu dobíjení a širším možností nastavení v porovnání s běžnou domácí zásuvkou. S nainstalovaným wall-boxem můžete elektromobil dobíjet přes noc a ráno vyjet s plně nabitým akumulátorem.

Současně čím dál tím více firem nabízí svým zaměstnancům možnost dobíjet své elektromobily v práci. A firmy za to mohou získat daňové úlevy. Díky všem těm možnostem je pak součástí řízení elektromobilu i uvažování, kde a jak „dotankovat“. Takže při cestě na nákup, do kina či restaurace nezapomeňte ověřit, kde je nejbližší veřejná dobíjecí stanice. A pak prostě připojte a dobijte své auto, zatímco bude zaparkované a vy se budete věnovat svým záležitostem Elektromobily nabízí řadu palubních systémů a aplikací, které vám pomohou naplánovat vaši cestu a najít dobíjecí stanici. Služba Bluelink® vám v reálném čase ukazuje informace o poloze dobíjecí stanice, typu zásuvek a dostupnosti dobíjecích stání – jak na displeji vašeho elektromobilu, tak ve vašem telefonu. Umožní vám také nabíjení na dálku zahájit nebo zjistit stav nabití akumulátoru.

Krok za krokem se elektromobilita stává standardem automobilového průmyslu. A zatímco někteří výrobci teprve nová auta ohlašují, Hyundai už poslal na silnice tři modelové řady aut s nulovými emisemi: Ioniq EV, Kona EV a Nexo FCEV. S vozem NEXO jsme průkopníky technologie vodíkových elektrických článků a Kona Electric je první evropské plně elektrické kompaktní SUV. Ioniq byl zase prvním vozem nabízejícím možnosti si zvolit ze tří druhů pohonu: HEV, PHEV a EV.

Jak dlouho trvá dobití?

Dobíjecí časy závisí na řadě faktorů, jakým jsou typ připojení do elektrické sítě, kapacita akumulátoru a aktuální stav nabití, venkovní teplota a další vnější faktory.

Obecně lze říci, že existují dva základní typy dobíjení: běžné – střídavým proudem (AC) a rychlé – stejnosměrným proudem (DC). Běžné dobíjení střídavým proudem je typicky méně intenzivní, proto také mnohem pomalejší než rychlodobíjení proudem stejnosměrným. Když dobíjíte doma, z běžné zásuvky či z běžné veřejné dobíjecí stanice, využíváte střídavý proud. Rychlodobíjení často zabere i méně než hodinu a bývá typicky k dispozici na veřejných dobíjecích stanicích. V případě KONY Electric: když ji připojíte k 100kW stejnosměrné dobíjecí stanici, bude za 54 minut dobita na 80 % kapacity trakčního akumulátoru.

Běžné dobíjení střídavým proudem může být realizováno z nástěnné domácí dobíjecí stanice, často nazývané „wall-box” s nabíjecím výkonem až 22 kW (v závislosti na trhu). Čas dobíjení střídavým proudem závisí také na kapacitě a stáří akumulátoru a na výkonu palubní dobíječky vozidla (OBC – on board charger). Palubní dobíječka převádí střídavý proud z vašeho wall-boxu na stejnosměrnou energii, která může být uskladněna ve vysokonapěťovém akumulátoru. Na příklad: KONA Electric může být plně nabita na 100 % za 7 hodin a 30 minut – při použití 3fázové palubní nabíječky s výkonem 10,5 kW – ta je ideální pro dobití přes noc. V případě IONIQ Plug-in, který má menší akumulátor a méně výkonnou 1fázovou palubní dobíječku, to netrvá zdaleka tak dlouho - může být dobit za 2 hodiny a 15 minut.

Rychlé dobíjení stejnosměrným proudem je typicky dostupné pouze pro bateriové elektromobily, jako je Hyundai KONA Electric. Většina rychlonabíječek pracuje výkonem přes 22 kW, typicky 50 kW přičemž některé stanice poskytují až 150 kW (a pro stanice příští generace je počítáno s výkony dokonce až 350 kW). U takto výkonných rychlonabíjecích stanic lze dobít akumulátor z 20 % kapacity na 80 % kapacity za méně než hodinu. Samozřejmě záleží na konkrétním typu stanice a na maximální intenzitě dobíjení, kterou podporuje elektromobil. Je také důležité poznamenat, že chladnější teploty dobíjení zpomalují a zvyšují tak nabíjecí čas.

Kolik za dobití zaplatím?

Cena dobití elektromobilu závisí na několika proměnných. Například – kde žijete, kdo vám dodává energii, kde dobíjíte a jaký typ elektromobilu máte.

Nicméně si můžete být jisti tím, že to, co zaplatíte svému dodavateli elektřiny za dobití svého elektromobilu, bude výrazně méně, než kolik by vás stálo dotankování nádrže běžného auta. A nezapomeňte: mnohá města a obchody nabízí parkovací místa s dobíjením zdarma.

Základní cena elektřiny je nastavena státem, ve kterém žijete, a dodavatelem elektřiny. Různé evropské země nabízí individuální tarify a ceny za kWh (kilowatthodinu), které se mohou mírně lišit, v závislosti na dodavateli elektřiny.

Na cenu má vliv také to, kde svůj elektromobil dobíjíte. Většina majitelů elektromobilů dobíjí převážně doma a platí tarify svého domácího poskytovatele elektřiny. Pokročilý systém řízení akumulátoru společnosti Hyundai vám umožňuje nastavit časy dobíjení tak, aby to co nejlépe vyhovovalo vašim časovým a finančním možnostem. Je potřeba jen pár dotyků displeje a šetříte peníze. Pro nastavení počátku a konce dobíjení použijte funkci rezervace dobíjecího času, tak abyste dobíjeli v časech mimo špičku a ráno při tom vždy vyjížděli s plně dobitým akumulátorem. Pokud zvolíte dobíjení u veřejné dobíjecí stanice, zaplatíte tarif nastavený stanicí.

Kolik za dobití zaplatím?

Cena dobití elektromobilu závisí na několika proměnných. Například – kde žijete, kdo vám dodává energii, kde dobíjíte a jaký typ elektromobilu máte.

Nicméně si můžete být jisti tím, že to, co zaplatíte svému dodavateli elektřiny za dobití svého elektromobilu, bude výrazně méně, než kolik by vás stálo dotankování nádrže běžného auta. A nezapomeňte: mnohá města a obchody nabízí parkovací místa s dobíjením zdarma.

Základní cena elektřiny je nastavena státem, ve kterém žijete a dodavatelem elektřiny. Různé evropské země nabízí individuální tarify a ceny za kWh (kilowatthodinu), které se mohou mírně lišit, v závislosti na dodavateli elektřiny.

Na cenu má vliv také to, kde svůj elektromobil dobíjíte. Většina majitelů elektromobilů dobíjí převážně doma a platí tarify svého domácího poskytovatele elektřiny. Pokročilý systém řízení akumulátoru společnosti Hyundai vám umožňuje nastavit časy dobíjení tak, aby to co nejlíp vyhovovalo vašim časovým a finančním možnostem. Je potřeba jen pár dotyků displeje a šetříte peníze. Pro nastavení počátku a konce dobíjení použijte funkci rezervace dobíjecího času, tak abyste dobíjeli v časech mimo špičku a ráno při tom vždy vyjížděli s plně dobitým akumulátorem. Pokud zvolíte dobíjení u veřejné dobíjecí stanice, zaplatíte tarif nastavený stanicí.

Ušetřím používáním elektromobilu peníze?

Environmentální benefity jsou jasné, pojďme probrat benefity finanční.

Technologický pokrok, rostoucí poptávka, vládní podpora – to vše znamená, že používání elektromobilů je prospěšné nejen životnímu prostředí, ale zároveň také vaší peněžence.

Vládní dotace pro firmy a obce

Dlouhodobá úspora – po celou dobu životního cyklu vašeho elektromobilu

Cena elektřiny - nižší, než cena paliva

Další finanční benefit spojený s používáním elektromobilu je tzv. dlouhodobá úspora – peníze za palivo, které šetříte po celou dobu požívání elektromobilu. Záleží to na tom, kolik najezdíte a jak je u vás drahé palivo – náklady na pohonné hmoty mohou být výraznou zátěží pro váš měsíční rozpočet – a elektřina je levnější než benzín či nafta. S elektromobilem můžete na palivo zapomenout (nebo alespoň z části, pokud máte hybrid) a ušetřené peníze můžete použít na důležitější věci v životě.

Kolik by elektromobil měl stát?

Ačkoliv je prvotní pořizovací cena elektromobilu většinou vyšší než u průměrného automobilu, při určování celkových nákladů na pořízení a provoz elektromobilu musíte brát v úvahu mnohem více.

Při pořízení elektromobilu můžete využít vládních pobídek nebo daňových úlev. I v České republice jsou platné určité formy podpory elektromobilů a zahrnují:

Dotační programy pro firmy a obce

Bezplatné používání dálnic a rychlostních silnic

Bezplatné parkování v rezidentských a smíšených zónách  (Praha, Ostrava)

Osvobození od silniční daně

Při výpočtu celkových nákladů na vlastnictví elektromobilu je třeba zahrnout náklady na údržbu. V případě bateriového elektromobilu se sice počáteční pořizovací cena může jevit jako výrazně vyšší, náklady na údržbu elektromobilu v rámci jeho celého životního cyklu jsou ale nižší než v případě konvenčního automobilu. Vozidla se spalovacím motorem mají vyšší počet dílů, které stárnou a opotřebovávají se, následkem jsou nákladné výměny a opravy. Na druhé straně elektromobily používají méně spotřebních dílů, s nižší potřebou výměn a oprav.

Stejně jako všechny vozy Hyundai i naše HEV, PHEV a BEV modely se těší 5leté záruce bez omezení kilometrů. Navíc na vysoce výkonné lithium-ion polymerové akumulátory je poskytována záruka 8 let nebo 160 000 km, podle toho, co nastane dřív.

Jaký druh elektromobilu je pro mne nejvhodnější?

Pokud zvažujete pořízení vozidla s některým druhem elektrifikovaného pohonu, je třeba udělat ještě před nákupem některá dílčí rozhodnutí.

Musíte si být jisti, že vozidlo, které zakoupíte, vyhovuje vašemu životnímu stylu a potřebám.

První rozhodnutí, které musíte udělat, je, zda koupit Hybrid (HEV), Plug-in Hybrid (PHEV) nebo plně elektrický bateriový elektromobil (BEV). Berte v úvahu vaše řidičské návyky a životní styl. Žijete ve městě a auto budete převážně používat pro kratší cesty do práce a po městě? Máte doma nebo v práci přístup nabíjecí stanici? Pokud je odpověď na obě otázky ano, měl byste zvážit pořízení BEV. To nejlepší z obou světů vám poskytne PHEV – 100% jízda na elektřinu při kratších jízdách, s možností využít konvenční motor na benzín či naftu v případě jízdy na delší vzdálenost. A pokud žijete na venkově nebo prostě jen chcete využít elektřinu k nižší spotřebě benzínu, může být správnou volbou Hybrid.

Jak daleko - krátké pojížďky po městě, nebo jízdy na delší vzdálenost?

Dobíjecí stanice k dispozici – doma, v práci nebo na cestě?

Styl řízení - uvážlivý, nebo temperamentní?

Hyundai IONIQ je k dispozici se třemi různými typy elektrifikovaných pohonů (HEV, PHEV a BEV) – a pokud hledáte SUV, můžete volit mezi vozy KONA Electric nebo KONA Hybrid. Nikdy nebylo jednodušší najít perfektní elektrifikované vozidlo – podle vašich osobních preferencí, stylu řízení, délky jízd a možností dobíjení doma či v práci.

  • Obecné otázky
  • Dotazy o nabíjení
  • Dotazy k praktickému užívání
  • Dotazy k nákladům
Mapa nabíjecích míst

Další elektrifikovaná vozidla

Hybrid
Full hybrid kombinuje zážehový a elektrický motor, které fungují společně za podpory lithium-iontového polymerového akumulátoru a poskytují skutečně svižnou jízdu. Právě podporou elektromotoru a rekuperací pohybové energie při brždění lze dosáhnout spotřeby až o několik litrů nižší než u běžného spalovacího motoru.
Plug-In Hybrid
Plug-in hybrid je efektivní kombinací spalovacího motoru a elektromotoru, který v závislosti na daném modelu poskytuje dojezd několika desítek kilometrů v čistě elektrickém režimu. Jakmile se uložená elektrická energie vyčerpá, vůz nadále funguje jako klasický hybrid – tedy s elektromotorem, který se spalovacím motorem spolupracuje. Pro opětovné nabití elektrické energie stačí vůz připojit k nabíjecí stanici.
IONIQ Hybrid
IONIQ Hybrid
cena od 599 990 Kč
Detail modelu
Kona Hybrid
Kona Hybrid
cena od 539 990 Kč
Detail modelu
IONIQ Plug-in
IONIQ Plug-in
cena od 799 990 Kč
Detail modelu

Není tajemstvím, že budoucností mobility je elektřina.

A my už jsme součástí této budoucnosti. Zatímco některé automobilové značky teprve ohlašují udržitelná vozidla, elektromobily Hyundai jsou už léta na špičce. A my nepolevujeme a míříme stále dál.

Potřebujete poradit? Zeptejte se specialisty na elektromobily Hyundai

Údaje označené * jsou povinné
Menu